Realizacja projektu FEWP.06.07-IZ.00-0059/23 "Zwiększenie dostępu do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy, rozszerzenie oferty edukacyjnej i zwiększenie kompetencji kadry przedszkoli publicznych na terenie Gminy Blizanów"
W publicznych przedszkolach z terenu Gminy Blizanów realizowany jest projekt FEWP.06.07-IZ.00-0059/23 "Zwiększenie dostępu do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy, rozszerzenie oferty edukacyjnej i zwiększenie kompetencji kadry przedszkoli publicznych na terenie Gminy Blizanów"
W ramach niniejszego projektu w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Blizanowie Drugim została utworzona SALA DOŚWIADCZANIA ŚWIATA, czyli sala do zajęć sensorycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym.
Sala została wyposażona w sprzęt wspierający prawidłowy rozwój dzieci i uczniów.
Projekt zakładał remont jednej z sal w Zespole Szkolno-Przedszkolnym i podniesienie jej standardów do możliwości organizacji w niej zajęć sensorycznych.
Zakupiono także sprzęt interaktywny, elementy stałe do podwieszeń, akcesoria sensoryczne. Wykonano wygłuszenie sali oraz poza projektem dokonano dostosowania do użytkowania łazienki
i pomieszczenia sąsiadującego dla dzieci korzystających z sali sensorycznej.
Sala została wyposażona w elementy do pracy nad różnymi zmysłami, dzięki czemu jest odpowiedzią na rosnące potrzeby dzieci w warstwie zdrowia psychicznego i fizycznego. Zapewni im prawidłowy rozwój dużej i małej motoryki, dodatkowo będzie stanowić poszerzenie palety działań przedszkola
w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami, takimi jak: autyzm, ADHD, niepełnosprawność ruchowa i inne, będzie to wyjątkowa możliwość wyrównywania szans i zmniejszania barier.
Pamiętajmy również, że czas spędzony w sali sensorycznej to również po prostu świetna zabawa.
W Publicznym Przedszkolu Samorządowym w Jankowie pierwszym odbywają się zajęcia z robotyki, języka angielskiego, rytmiki, tańca, a także zajęcia z psychologiem, logopedą i pedagogiem.
Poniżej przedstawiamy krótkie opisy odbywających się zajęć.
Zajęcia z psychologiem
Najczęściej realizowanym obszarem podczas zajęć, szczególnie z młodszymi przedszkolakami są emocje, doskonalimy umiejętność rozpoznawania i nazywania emocji poprzez zabawę oraz odpowiednio dobrane ćwiczenia. W starszych grupach zdarzają się zajęcia gdzie rozwiązujemy konflikty na bieżąco, pomagamy dostrzegać uczniom zachowania aprobowane społecznie, oraz te mniej. Staramy się pracować na konkretach, aby dzieciom łatwiej było wyobrazić sobie dane sytuacje. W starszych grupach zdarzają się zajęcia z elementami dramy. Pracujemy także nad rozpoznawanie swoich mocnych stron.
Zajęcia taneczne
Pozwalają one dzieciom nabyć umiejętność współdziałania w grupie, ćwiczenia pamięci, myślenia i spostrzegawczości a także rozbudzają kreatywność oraz wyrażania swojej ekspresji za pomocą ruchu.
Język angielski.
W czasie zajęć z języka angielskiego dzieci poznają i osłuchują się z językiem obcym głównie w czasie zabaw, a także słuchając piosenek, historyjek oraz pracując z kartą pracy.
Zajęcia z robotyki rozwijają m.in. kreatywność, innowacyjność, umiejętność rozwiązywania problemów, pracę zespołową, dzieci podczas zajęć mają możliwość poznania różnych robotów.
Dzięki zabawie z Zosią -małą nauczycielką, dzieci mają możliwość poznania zasad kodowania - używają przycisków na robocie do programowania kierunków, pętli i nagrań, robot od razu reaguje na polecenia i wykonuje różne zadania na interaktywnych mapach.
Indi to małe samochodziki, dzieci mogą programować Indi za pomocą silikonowych kart ruchu, po których porusza się robot, dzięki wbudowanemu czujnikowi kolorów pojazd po przejechaniu przez taką kartę wykonuje konkretną instrukcje. Produkt pomaga w nauce kierunków, kolorów, tworzeniu sekwencji.
W ramach realizacji projektu powstał także nowy plac zabaw.oraz została utworzona sala integracji sensorycznej.
Natomiast w Zespole Szkół w Piotrowie:
Gry i zabawy zręcznościowe w grupach przedszkolnych Żabki i Sówki- są to zajęcia dodatkowe w ramach realizacji niniejszego projektu
Gmina Blizanów jest w trakcie realizacji projektu "Zwiększenie dostępu do specjalistów
w zakresie wczesnej diagnozy, rozszerzenie oferty edukacyjnej i zwiększenie kompetencji kadry przedszkoli publicznych na terenie Gminy Blizanów” nr FEWP.06.07-IZ.00-0059/23
Dofinasowanie projektu z UE: 819 689,63 zł
W tym UE: 717 228,42 zł
Wkład własny: 204 922,41 zł
Projekt realizowany jest przez publiczne przedszkola z terenu Gminy Blizanów:
- Publiczne Przedszkole Samorządowe w Blizanowie Drugim
- Publiczne Przedszkole Samorządowe w Jankowie Pierwszym
- Publiczne Przedszkole Samorządowe w Piotrowie
W ramach projektu w Publicznym Przedszkolu Samorządowym w Blizanowie Drugim dzieci uczęszczają na zajęcia z:
- języka angielskiego,
- rytmiki,
- terapii ręki,
- koncentracji uwagi i pamięc
- zajęcia eksperymentalne
Nauczyciele Przedszkola zwiększają swoje kwalifikacje na studiach podyplomowych z zakresu:
- psychologii wczesnego i średniego okresu szkolnego z terapią psychologiczną,
- rytmiki i muzykoterapii w edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej,
- edukacji, rewalidacji i wspomagania osób z autyzmem i zespołem Aspergera
Ponadto Przedszkole zyskało wyremontowaną i doposażona salę doświadczania świata, gdzie dzieci mogą poznawać świat poprzez zabawę i naukę.
W Publicznym Przedszkolu Samorządowym w Jankowie Pierwszym zrealizowano oraz nadal realizuje się następujące zadania:
- zajęcia z języka angielskiego
- zajęcia rytmiki
- zajęcia taneczne
- zajęcia robotyki
- zajęcia z psychologiem
- zajęcia z pedagogiem
Wsparcie dla nauczycieli z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz studia podyplomowe z edykacji, rewalidacji i wspomagania osób z autyzmem i zespołem Aspergera
Doposażono plac zabaw dla dzieci oraz wyremontowano i wyposażono salę do terapii integracji sensorycznej i wyciszenia.
Natomiast w Publicznym Przedszkolu Samorządowym w Piotrowie zrealizowano lub realizuje
się następujące zadania w ramach niniejszego projektu:
- Zajęcia logarytmiczne
- Zajęcia terapii ręki
- Gry i zabawy zręcznościowe
- Zajęcia z Pedagogiem
- Zajęcia z Psychologiem
- Zajęcia z Logopedą
- Zajęcia z Języka Angielskiego
Wsparcie dla nauczycieli z zakresu:
- Studia podyplomowe dla nauczycieli z integracji sensorycznej
- Studia podyplomowe dla nauczycieli z wczesnego wspomagania rozwoju
- Studia podyplomowe dla nauczycieli z biblioterapii z elementem bajkoterapii
- Studia podyplomowe dla nauczycieli z logopedii w obszarze pedagogiki
- Studia podyplomowe dla nauczycieli z gimnastyki, rytmiki i tańca w wychowaniu muzyczno-ruchowym dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym,
- Szkolenia dla nauczycielek: z sensografomotoryki, sensoplastyki, terapii miofunkcjonalnej
Zakupiono także pomoce dydaktyczne do prowadzenia zajęć
Załącznik nr 1- Karta zgłoszenia dzieci
Załacznik nr 2- Formularz Rekrutacji Uczestnika projektu
Załącznik nr 2- Formular rekrutacyjny uczenika projektu- dzieci
Załącznik nr 3- Wniosek o objęcie wspraciem w projekcie- nauczyciel
Załącznik nr 4- Formularz rekrutacyjny uczestnika projektu- nauczyciel
Gmina Blizanów będzie realizowała projekt nr FEWP.06.07-IZ.00-0059/23 „Zwiększenie dostępu do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy, rozszerzenie oferty edukacyjnej i zwiększenie kompetencji kadry przedszkoli publicznych na terenie Gminy Blizanów”
Projekt będzie realizowany w okresie od: 01.08.2024-31.07.2027 r. w trzech przedszkolach funkcjonujących na terenie Gminy Blizanów:
- Publiczne Przedszkole Samorządowe w Jankowie Pierwszym
w Zespole Szkół w Jankowie Pierwszym
Janków Pierwszy 78, 62-814 Janków Pierwszy
- Publiczne Przedszkole Samorządowe w Piotrowie
w Zespole Szkół w Piotrowie
Piotrów 65, 62-812 Piotrów
- Publiczne Przedszkole Samorządowe w Blizanowie Drugim
w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Blizanowie Drugim
Blizanów Drugi 56, 62-814 Blizanów Drugi
Celem projektu jest zwiększenie dostępności do edukacji przedszkolnej w Gminie Blizanów w okresie od: 01.08.2024 r. – 31.07.2027 r., poprzez podniesienie umiejętności i kompetencji zawodowych nauczycieli pracujących w placówkach objętych wsparciem, rozszerzenie oferty ww. placówek o dodatkowe zajęcia zwiększające szanse edukacyjne dzieci, zwiększenie dostępu do specjalistów w zakresie wczesnej diagnozy dzieci oraz doposażenie ww. placówek. Projekt skierowany będzie do dzieci uczęszczających do ww. placówek, ich rodziców, jak również kadry pedagogicznej sprawującej opiekę nad dziećmi.